Wat heeft het mij gebracht?

Tijdens 6 bijeenkomsten heeft Jan mij laten ervaren dat mijn lichaam niet ‘alleen’ het voertuig is van mijn ziel, maar ook een gids op mijn levenspad kan zijn. Een prachtige ontdekking waar ik hem heel dankbaar voor ben. Jan kan het lichaam op verschillende manieren laten spreken. Lastige vragen die me onbewust bezighielden konden met zachtheid en via creatieve oefeningen een antwoord krijgen. Ik voel mij nu vrijer en blijer en kan met meer zelfvertrouwen verder op mijn levenspad.

Ik heb geprobeerd het kort te houden maar wel informatief. En hopelijk maakt het mensen nieuwsgierig en proberen ze jouw methode ook eens uit.

Dank voor alles wat het mij gebracht heeft.

Hartelijke groet
Janet

 

'Never forget the body' is een uitspraak van de Boeddha. Iedereen weet dat aandacht voor het lichaam belangrijk is om een evenwichtig en gezond mens te zijn, maar geregeld gaan we niet vriendelijk met ons lichaam om (lees bijvoorbeeld hier meer). Het lichaam is in feite het eerste 'huis' waarin je woont. Mindfulness, haptonomie en werken met de ademhaling zijn vormen van lichaamswerk om 'body en mind' te helpen integreren. Zo bevorder je heling en werk je van verdeeldheid naar eenheid.

 

Body

In de aanraking houden we rekening met je persoonlijke aanleg van sensitiviteit, omdat daarin duidelijk onderlinge verschillen zijn op te merken. Deze verschillen zijn van invloed op de mate waarin mensen reageren op fysieke (maar ook op auditieve en visuele) prikkels. Houd je van een stevige prikkel of is dat al gauw teveel voor je. Onze aanpak stemmen we af op jouw persoonlijke ervaring. Het is niet nodig om ongekleed te zijn; voor velen belemmert dit het gevoel van comfort en dat is in de regel niet in overeensteming met de doelen van de sessie. Ook de kleding kan als een tweede 'huid' werken. Het is wel de bedoeling om 'losjes' gekleed te zijn.

 

Mind

Mindfulness werkt met het richten en vasthouden van de aandacht. Bij de bodyscan (oefening bij de basis-mindfulness training) orienteer je je op de informatie die je lichaam aan je geeft. Acceptatie van 'hoe-het-nu-is' en de belemmeringen, die we juist daarin ervaren, weerspiegelen de worsteling waarin we geregeld leven. Deze informatie geeft vorm aan de de start van de begeleiding. Vriendelijkheid voor jezelf is de eerste opgave en dat is vaak in tegenspraak met onze westerse prestatiegerichte maatschappij, die sterk normerend en controlerend van aard is. En met dezelfde vriendelijkheid kun je kiezen voor een thema waaraan je tijdens de sessie aandacht wil geven. Denk bijvoorbeeld aan

  • Adem en Emotie
  • Weerstand en Verharding
  • Loslaten en Overgave
  • Vertrouwen
  • Mag ik er zijn
  • In en uit verbinding
  • Ruimte geven en nemen

Of er zijn andere thema's die voor jou actueel en belangrijk zijn of er dient zich spontaan iets aan ......? Aandacht geven, en echt contact maken met je lichaam en je gevoel daarbij, kan emotie oproepen. Deze emotie onderzoeken, erkennen en ruimte geven, zonder je erin te verliezen, is de weg van 'het Midden'. Dit wordt ook de weg van de Boeddha genoemd. In onze begeleiding zoeken we ook naar het juiste midden tussen meebewegen en confronteren. Elke keer kan dat anders uitpakken, maar altijd werken we met de intentie om integratie en heling te bevorderen. Thuiskomen in je (fysieke) zelf is niet zo makkelijk, omdat zowel het 'sterke' als het 'zwakke' er allebei zijn. Het vraagt moed om beide te erkennen.

 

Inhoudelijke kenmerken

  • Rekening houden met de persoonlijke voorkeuren van je eigen sensorische systeem
  • Mindfullness en awareness bevorderen, zodat je opmerkzaamheid en aanwezigheid ontwikkelt
  • Werken met het ritme van de adem
  • Onderzoeken van de relatie tussen body en mind aan de hand van een thema
  • Ervaar de werking van 'helende handen'

 

Uitvoering

De sessie start met een korte intake en daarin onderzoeken we o.a. het thema dat nu betekenis voor je heeft. In het fysieke contact zul je de wijsheid van je lichaam ervaren. Ter ondersteuning gebruiken we geleide meditaties en na afloop geven we eventueel een opdracht mee, waardoor de behandeling een vervolg krijgt. De 'bodyscan', die we in de cursus Mindfulness gebruiken, krijgt na een individuele sessie 'Body en Mind' meer betekenis door de aanvullende informatie. Dit bevordert het effect van de training.

 

Toepassing

Body en Mind kan als zelfstandige methode toegepast worden maar kan ook deel uitmaken van een ander begeleidingstraject zoals bij het coachen. Ook kan een individuele sessie als aanvulling werken op de trainingen mindfulness.